Silnik

Jaki silnik wybrać do Mercedesa W212 - wszystko co musisz wiedzieć

Michał Nowak26 września 202410 min
Jaki silnik wybrać do Mercedesa W212 - wszystko co musisz wiedzieć

Mercedes-Benz W212, produkowany w latach 2009-2016, to druga generacja klasy E oferująca szeroki wybór jednostek napędowych. Model dostępny był z silnikami benzynowymi od 156 do 408 KM oraz wysokoprężnymi od 136 do 265 KM. Klienci mogli wybierać między ekonomicznymi jednostkami czterocylindrowymi a mocniejszymi silnikami V6 i V8. Samochód łączył komfort z wydajnością, szczególnie w wersjach diesla.

Najważniejsze informacje:
  • Dostępne silniki benzynowe: 4-cylindrowe (1.6-1.8) oraz 6-cylindrowe (3.0)
  • Silniki diesla w wariantach od 136 KM (E200 CDI) do 265 KM (E350 CDI)
  • Najpopularniejsze wersje to czterocylindrowe diesle (E220 CDI, E250 CDI)
  • Mocniejsze jednostki V6 zapewniają lepsze osiągi kosztem większego spalania
  • Wersje po liftingu oferowały zmodernizowane silniki o wyższej mocy
  • Najsłabsze jednostki mogą być niewystarczające do masy auta

Silniki dostępne w Mercedesie W212 - przegląd jednostek napędowych

Mercedes W212 oferował szeroką gamę jednostek napędowych, od ekonomicznych diesli po mocne silniki benzynowe V8. Gama obejmowała silniki benzynowe o mocy od 156 do 408 KM oraz diesle rozwijające od 136 do 265 KM. Każda jednostka była dostępna w różnych wariantach mocy i konfiguracji.

Wybór odpowiedniego silnika do Mercedesa W212 zależy głównie od stylu jazdy i budżetu. Diesle sprawdzają się w trasie, benzynowe V6 zapewniają najlepsze osiągi. Podstawowe jednostki czterocylindrowe są najbardziej ekonomiczne.

Model Pojemność Moc Rodzaj Produkcja
E180 1.6 156 KM Benzyna 2009-2016
E200 1.8 184 KM Benzyna 2009-2016
E250 1.8 204 KM Benzyna 2009-2016
E200 CDI 2.1 136 KM Diesel 2009-2016
E220 CDI 2.1 170-204 KM Diesel 2009-2016
E350 CDI 3.0 231-265 KM Diesel 2009-2016

Najbardziej opłacalne silniki benzynowe w W212

Wśród najlepszych silników benzynowych w Mercedesie W212 wyróżnia się jednostka E250 1.8 R4. Jest to optymalny wybór pod względem osiągów i ekonomii.

E200 oferuje dobry kompromis między mocą a spalaniem. E350 to propozycja dla wymagających kierowców szukających wysokich osiągów.

  • E250 1.8 R4 (204 KM) - najlepszy stosunek mocy do ekonomii
  • E350 3.0 V6 (306 KM) - wysoka kultura pracy i osiągi
  • E200 1.8 R4 (184 KM) - dobra relacja ceny do jakości

E200 vs E250 - który silnik benzynowy wybrać?

E200 oferuje wystarczającą moc 184 KM do codziennej jazdy, przy umiarkowanym spalaniu 7-8l/100km. Model E250 z mocą 204 KM zapewnia lepsze przyspieszenie i elastyczność, ale zużywa około 1l/100km więcej. Różnica w osiągach jest najbardziej zauważalna podczas wyprzedzania i jazdy autostradowej.

Który silnik benzynowy wybrać do Mercedesa W212 zależy głównie od budżetu i stylu jazdy. E200 jest tańszy w zakupie i utrzymaniu, idealny do miasta. E250 oferuje więcej radości z jazdy i lepiej radzi sobie z pełnym obciążeniem.

Czytaj więcej: Ile oleju do silnika? Kompletna tabela dla różnych pojazdów

Polecane silniki diesla do W212

Wśród polecanych jednostek napędowych do Mercedesa W212 w wersjach diesla, najbardziej godny uwagi jest E220 CDI. Ten silnik łączy niskie spalanie 5-6l/100km z dobrymi osiągami, oferując moc od 170 do 204 KM.

E250 CDI i E350 CDI to mocniejsze alternatywy dla wymagających kierowców. E200 CDI ze 136 KM może być zbyt słaby do tej klasy auta.

Model Spalanie Koszty serwisu Typowe usterki
E220 CDI 5-6l/100km Umiarkowane Wtryskiwacze, DPF
E250 CDI 6-7l/100km Średnie Turbo, wtryski
E350 CDI 7-8l/100km Wysokie Łańcuch rozrządu

E220 CDI czy E250 CDI - analiza opłacalności

E220 CDI to najbardziej zrównoważony wybór pod względem kosztów eksploatacji i osiągów. Oferuje niemal identyczne osiągi jak E250 CDI, przy niższych kosztach serwisowych.

E250 CDI zapewnia lepszą elastyczność w zakresie średnich prędkości. Różnica w cenie zakupu między tymi wersjami wynosi około 5-8 tysięcy złotych.

Mercedes W212 diesel czy benzyna - wersja E220 CDI jest najbardziej opłacalna przy rocznych przebiegach powyżej 20 000 km. W przeciwnym razie warto rozważyć benzynową jednostkę E200.

Różnice w silnikach przed i po liftingu

Po liftingu wprowadzono istotne zmiany w elektronice silników. Zwiększono moc w wersjach benzynowych E200 i E250.

Silniki Mercedesa W212 po 2013 roku otrzymały ulepszone sterowanie wtryskiem. Zmodernizowano też układ common rail w dieslu.

Wersje poliftowe mają lepiej dopracowane oprogramowanie sterujące. Zoptymalizowano też zużycie paliwa.

Wprowadzono nową jednostkę E400 3.0 V6 Biturbo. Jest to jedna z najlepszych jednostek napędowych w W212.

Typowe usterki silników W212

W silnikach Mercedesa W212 najczęściej występują problemy z łańcuchem rozrządu w jednostkach V6. Usterka pojawia się zwykle między 150-200 tys. km, a koszt naprawy to około 5-7 tysięcy złotych. Wadliwe napinacze łańcucha mogą doprowadzić do poważniejszych uszkodzeń.

Diesle borykają się z awarią wtryskiwaczy i turbosprężarek. Regeneracja wtryskiwaczy to wydatek rzędu 2-3 tysięcy złotych za komplet, wymiana turbosprężarki może kosztować nawet 5 tysięcy złotych. DPF w wersjach wysokoprężnych wymaga regularnej troski.

Jednostki benzynowe cierpią na problemy z cewkami zapłonowymi. Wycieki oleju z okolic pokrywy zaworów są typowe dla silników R4. Elektronika sterująca może sprawiać problemy po przekroczeniu 200 tys. km.

UWAGA: Na co zwrócić uwagę przy zakupie W212: - Historia serwisowa i regularne wymiany oleju - Stan łańcucha rozrządu w V6 - Jakość pracy wtryskiwaczy w dieslu - Wycieki oleju i stan turbosprężarki - Działanie elektroniki sterującej silnikiem

Koszty serwisowania poszczególnych jednostek

Polecane jednostki napędowe w Mercedesie W212 różnią się kosztami utrzymania. Podstawowy przegląd oleju i filtrów to wydatek od 800 do 1500 zł.

Diesel E220 CDI wymaga większych nakładów na eksploatację. Wymiana rozrządu co 60 tys. km to koszt około 2500-3000 zł.

Benzynowe R4 są najtańsze w serwisowaniu. Roczne koszty eksploatacji to około 3-4 tysiące złotych przy przebiegu 15 tys. km.

V6 generują najwyższe koszty utrzymania. Roczny budżet serwisowy powinien wynosić minimum 5-6 tysięcy złotych.

Który silnik do jakiego stylu jazdy?

Wybór silnika do Mercedesa W212 powinien być dopasowany do charakteru eksploatacji. Do miasta najlepiej sprawdzą się benzynowe jednostki E200 i E250, oferujące dobry kompromis między osiągami a ekonomią. V6 sprawia problemy na krótkich dystansach.

Dla osób pokonujących długie trasy idealne będą diesle E220 CDI i E250 CDI. Niskie spalanie i wysoki moment obrotowy to ich główne zalety. Wersja E350 CDI zapewnia najlepsze osiągi wśród wysokoprężnych.

Kierowcy ceniący dynamiczną jazdę powinni wybrać benzynowe V6. E350 i E400 oferują świetne przyspieszenie i kulturę pracy. Wysokie koszty eksploatacji rekompensują przyjemność z jazdy.

  1. Roczny przebieg (diesel opłaca się powyżej 20 tys. km)
  2. Budżet na serwis (V6 są najdroższe w utrzymaniu)
  3. Styl jazdy (dynamiczna jazda = benzynowe V6)
  4. Warunki eksploatacji (miasto vs trasa)
  5. Planowany okres użytkowania (dłuższy = lepiej diesel)

Opinie mechaników i użytkowników

Mechanicy zgodnie twierdzą, że najlepszym silnikiem w Mercedesie W212 jest E220 CDI. Ta jednostka łączy trwałość z przystępnymi kosztami napraw. E350 CDI mimo wyższych kosztów serwisu także zbiera pozytywne opinie.

Właściciele benzynowych E200 i E250 chwalą niskie koszty eksploatacji. V6 są uznawane za najbardziej problematyczne w utrzymaniu.

Użytkownicy wskazują na wysoką kulturę pracy silników benzynowych. Diesle są mniej komfortowe, ale bardziej ekonomiczne.

Warsztaty przestrzegają przed zakupem silników w Mercedesie W212 z wysokimi przebiegami. Koszty napraw mogą przewyższyć wartość auta.

Specjaliści zalecają wybór wersji po liftingu ze względu na lepszą elektronikę. Problemy z łańcuchami rozrządu zostały częściowo wyeliminowane.

Najtrwalsze silniki w W212

Dostępność i ceny części zamiennych

Części do silników R4 są łatwo dostępne i relatywnie tanie. Zamienniki dobrej jakości kosztują 30-50% ceny oryginałów.

V6 wymagają droższych części, często tylko oryginalnych. Regeneracja podzespołów bywa ekonomiczniejsza niż wymiana.

Elementy do diesli E220 CDI są powszechnie dostępne. Ceny wtryskiwaczy i turbosprężarek potrafią być wysokie.

Realne spalanie - benzyna vs diesel

Mercedes W212 diesel czy benzyna - różnica w spalaniu jest znacząca. E220 CDI w trasie spala 5-6l/100km, E200 benzynowy około 8l/100km. W mieście wartości rosną odpowiednio do 7-8l i 10-11l/100km.

V6 są znacznie bardziej paliwożerne. E350 benzyna potrzebuje 12-14l/100km w mieście. E350 CDI jest oszczędniejszy - 8-9l/100km.

Rzeczywiste spalanie zależy głównie od stylu jazdy. Agresywna jazda może zwiększyć zużycie paliwa nawet o 30%.

Pomiar spalania w różnych warunkach

W trasie przy 120 km/h E220 CDI zużywa około 6.5l/100km. E200 benzynowy potrzebuje 8.5l/100km.

Jazda miejska zimą zwiększa spalanie o około 15%. DPF w dieslach wymaga regularnej jazdy pozamiejskiej.

Dynamiczna jazda autostradowa to zużycie na poziomie 8l/100km dla E220 CDI. Benzynowy E200 potrzebuje wtedy 10-11l/100km.

Korki i częste uruchamianie silnika najbardziej szkodzą ekonomii. Start-stop pomaga oszczędzać w mieście.

Silniki których należy unikać w W212

W Mercedesie W212 silniki których należy unikać to przede wszystkim E200 CDI. Zbyt słaba moc 136 KM nie zapewnia odpowiedniej dynamiki. Jednostka męczy się przy pełnym obciążeniu.

E500 V8 generuje ogromne koszty eksploatacji. Wysokie spalanie i drogie części zniechęcają do zakupu.

Wczesne wersje V6 przed liftingiem mają problemy z łańcuchem. Naprawa może kosztować nawet 10 tysięcy złotych.

Benzynowe R4 z pierwszych lat produkcji cierpią na awarie elektroniki. Lepiej wybierać egzemplarze po 2013 roku.

Najczęstsze awarie - koszty napraw

Wymiana łańcucha rozrządu w V6 to wydatek 5-7 tysięcy złotych. Problemy pojawiają się zwykle po przekroczeniu 150 tysięcy kilometrów. Zaniedbanie wymiany może doprowadzić do znacznie droższych napraw.

Regeneracja wtryskiwaczy w dieslach kosztuje 2-3 tysiące złotych za komplet. Turbosprężarka to wydatek 4-6 tysięcy złotych wraz z montażem.

Naprawa elektroniki sterującej silnikiem może kosztować od 1 do 3 tysięcy złotych. DPF wymaga okresowej regeneracji lub wymiany za 3-4 tysiące złotych.

Wpływ przebiegu na wybór silnika

Wybierając silnik do Mercedesa W212 z przebiegiem do 150 tysięcy kilometrów, można rozważać każdą jednostkę. Kluczowy jest udokumentowany serwis.

Przy przebiegu 150-250 tysięcy kilometrów bezpieczniej wybrać diesel E220 CDI lub benzynowy E200. Te jednostki są najmniej problematyczne.

Powyżej 250 tysięcy kilometrów warto unikać V6 i V8. Koszty potencjalnych napraw mogą być bardzo wysokie.

Kultura pracy silników W212

Benzynowe jednostki oferują najwyższy komfort akustyczny. Szczególnie V6 pracują kulturalnie i cicho.

Diesle są głośniejsze, szczególnie E200 CDI i E220 CDI. Wibracje są odczuwalne na biegu jałowym.

E350 CDI pracuje znacznie kulturalniej niż mniejsze diesle. Wyciszenie jest zbliżone do benzynowych odpowiedników.

Wszystkie silniki po liftingu pracują ciszej. Poprawiono izolację akustyczną i zmniejszono wibracje.

Który silnik Mercedesa W212 najlepiej spełni Twoje oczekiwania?

Wybór silnika do Mercedesa W212 powinien być przede wszystkim oparty na charakterze eksploatacji. Do miasta i krótszych tras najlepszym wyborem będzie benzynowy E200 lub E250, oferujące dobry kompromis między osiągami a kosztami utrzymania. Dla osób pokonujących rocznie ponad 20 000 km optymalnym wyborem jest E220 CDI, łączący ekonomię z zadowalającą dynamiką.

Najbardziej polecanymi jednostkami napędowymi w Mercedesie W212 są: benzynowy E250 (204 KM) oraz diesel E220 CDI (170-204 KM). Obie jednostki charakteryzują się dobrą trwałością i umiarkowanymi kosztami serwisu. E350 V6 w obu wersjach paliwowych to wybór dla osób ceniących osiągi ponad ekonomię, jednak trzeba liczyć się z wyższymi kosztami eksploatacji.

Przy zakupie używanego egzemplarza warto unikać najmniejszego diesla E200 CDI oraz benzynowego V8. Kluczowa jest również historia serwisowa - wersje po liftingu (2013+) mają mniej problemów z elektroniką i łańcuchem rozrządu. Wybierając silnik do Mercedesa W212 z dużym przebiegiem (powyżej 200 tys. km), najbezpieczniejszym wyborem będzie E220 CDI lub benzynowy E200.

Źródło:

[1]

https://www.autocentrum.pl/publikacje/porady/mercedes-klasa-e-w212-od-2009-do-2016-poradnik-kupujacego/

[2]

https://www.w212.pl/o-mercedesie-w212/mercedes-w212-gama-silnikowa/

[3]

https://www.wyborkierowcow.pl/uzywany-mercedes-klasy-e-w212-2009-2016-opinie-dane-techniczne-usterki/

[4]

https://samochody.pl/blog/wpis/mercedes-benz-klasy-e-jaki-silnik-bedzie-najlepszy

Najczęstsze pytania

Silnik 2.2 CDI w Mercedesie W212 jest jedną z najbardziej polecanych jednostek. Charakteryzuje się dobrym stosunkiem osiągów do spalania, a jego trwałość przy regularnym serwisowaniu może przekroczyć 500 000 km. Należy jednak zwrócić uwagę na stan łańcucha rozrządu i wtryskiwaczy podczas zakupu. Koszty części są umiarkowane, a dostępność serwisów specjalizujących się w tej jednostce - dobra.

Do montażu instalacji LPG najlepiej nadają się silniki E200 i E250. Jednostki te mają prostszą konstrukcję niż V6, co ułatwia montaż i późniejszą obsługę. Koszty adaptacji są niższe, a oszczędności na paliwie znaczące. Trzeba jednak pamiętać o częstszej wymianie świec zapłonowych i regularnych przeglądach instalacji gazowej.

Producent zaleca wymianę oleju co 15 000 km lub raz w roku w silnikach benzynowych, oraz co 12 000 km w dieslu. Przy intensywnej eksploatacji miejskiej warto skrócić te interwały o 20-30%. Kluczowe jest stosowanie olejów spełniających specyfikację MB 229.5 lub nowszą, co zapewni odpowiednią ochronę silnika.

Za najmniej awaryjne uchodzą benzynowe silniki E200 oraz E250, a także diesle E220 CDI po 2012 roku. Te jednostki mają prostszą konstrukcję, co przekłada się na mniejszą ilość potencjalnych usterek. Warto jednak pamiętać, że kluczowym czynnikiem jest regularna obsługa serwisowa i styl jazdy poprzedniego właściciela.

Benzynowe silniki V6 w cyklu mieszanym spalają około 10-12 l/100km, a w mieście wartość ta wzrasta do 13-15 l/100km. Diesle V6 są oszczędniejsze - w trasie zadowalają się 7-8 l/100km, a w mieście 9-10 l/100km. Spalanie zależy od stylu jazdy i może wzrosnąć nawet o 20% przy dynamicznej jeździe.

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Przewodnik po silnikach 1.4 TSI – Opinie i doświadczenia kierowców
  2. BMW: Opony Run Flat czy Zwykłe? Porównanie i Wybór dla Twojego Auta
  3. Ile kosztuje remont silnika? Poznaj ceny i czynniki wpływające
  4. Tuning Toyota Yaris – Przewodnik po najlepszych modyfikacjach i ulepszeniach
  5. Poradnik dotyczący sprzedaży auta za granicę – Praktyczne wskazówki
Autor Michał Nowak
Michał Nowak

Cześć, nazywam się Michał Nowak i jestem twórcą portalu, który łączy pasję do technologii, motorsportu, ekologii i klasycznych oraz nowoczesnych pojazdów. Jako entuzjasta innowacji i wielbiciel motoryzacyjnych emocji, łączę wiedzę o elektrykach, akcesoriach i klasykach z głębokim zainteresowaniem ekologicznymi rozwiązaniami. Na moim portalu znajdziesz porady, analizy i nowinki, które pomogą Ci zrozumieć świat pojazdów i technologii z perspektywy przyszłości oraz tradycji. Dołącz do mnie w tej fascynującej podróży!

Udostępnij artykuł

Napisz komentarz

Polecane artykuły