Silnik

Silnik Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD: tajemnice jednostki VM Motori

Michał Nowak19 października 20247 min
Silnik Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD: tajemnice jednostki VM Motori

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD to potężny SUV produkowany w latach 2005-2010. Wyposażony w silnik wysokoprężny V6 o pojemności 2987 cm³, oferuje moc od 218 do 250 KM. To auto dla wymagających. Łączy komfort z terenowymi możliwościami. Imponuje momentem obrotowym sięgającym 570 Nm. Spala średnio 10,2 l/100 km. Przyspiesza do 100 km/h w około 9 sekund. Maksymalna prędkość to 200 km/h.

Najważniejsze informacje:
  • Silnik V6 diesel o pojemności 2987 cm³
  • Moc: 218-250 KM
  • Moment obrotowy: 510-570 Nm
  • Średnie spalanie: 10,2 l/100 km
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: około 9 sekund
  • Automatyczna skrzynia biegów
  • Dobra dynamika jazdy
  • Zdolności terenowe
  • Wyższe spalanie w mieście

Pochodzenie silnika VM Motori 3.0 CRD

Współpraca między VM Motori a Jeepem sięga lat 90., kiedy to włoski producent zaczął dostarczać silniki wysokoprężne dla amerykańskiej marki. To partnerstwo zaowocowało stworzeniem silnika 3.0 CRD dla Jeepa Grand Cherokee. Jednostka ta była odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na oszczędne, a zarazem mocne silniki Diesla w segmencie SUV.

Geneza powstania silnika VM Motori 3.0 CRD wiąże się z dążeniem do połączenia wysokiej kultury pracy z imponującymi osiągami. Inżynierowie postawili sobie za cel stworzenie jednostki, która sprosta wymaganiom zarówno w terenie, jak i na autostradzie. Efektem ich pracy był nowoczesny silnik V6, który zadebiutował w Jeepie Grand Cherokee w 2005 roku.

Dane techniczne i osiągi jednostki napędowej

Pojemność 2987 cm³
Moc 218-250 KM
Moment obrotowy 510-570 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h ok. 8,2-9 s
Prędkość maksymalna ok. 200 km/h

Silnik Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD imponuje swoimi parametrami technicznymi. Wysoki moment obrotowy zapewnia świetne osiągi w terenie i na drodze. Jednostka charakteryzuje się dobrą kulturą pracy i stosunkowo niskim spalaniem jak na SUV-a tej klasy.

Konstrukcja V6 i jej wpływ na kulturę pracy

Układ V6 zapewnia kompaktowe wymiary silnika 3.0 CRD Grand Cherokee, co ułatwia jego montaż w komorze silnika. Kąt rozwarcia cylindrów wynosi 60 stopni, co przekłada się na doskonałe wyważenie i minimalizację drgań.

Blok silnika wykonany jest z żeliwa, co gwarantuje wysoką wytrzymałość i trwałość. Głowice cylindrów są aluminiowe, co pozwala na lepsze odprowadzanie ciepła i optymalizację masy jednostki napędowej.

Czytaj więcej: Audi A3 8P: Który silnik wybrać? Porównanie i opinie ekspertów

Zastosowane technologie i ich działanie

Kluczowym elementem silnika VM Motori 3.0 CRD jest turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek. Technologia ta pozwala na optymalizację pracy turbiny w szerokim zakresie obrotów, co przekłada się na lepszą elastyczność silnika.

System wtrysku paliwa MultiJet II to kolejna innowacja zastosowana w tej jednostce. Umożliwia on precyzyjne dozowanie paliwa, co wpływa na zwiększenie wydajności i redukcję emisji spalin.

Warto wspomnieć o zaawansowanym układzie recyrkulacji spalin (EGR), który skutecznie obniża emisję tlenków azotu. System ten współpracuje z filtrem cząstek stałych, zapewniając spełnienie surowych norm emisji spalin.

Jak działa system wtrysku MultiJet II?

  • Wykorzystuje wtryskiwacze piezoelektryczne o wysokiej precyzji
  • Umożliwia do 8 wtryśnięć paliwa podczas jednego cyklu pracy
  • Zapewnia lepsze spalanie i redukcję hałasu
  • Optymalizuje zużycie paliwa i emisję spalin
  • Zwiększa moc i moment obrotowy w porównaniu do starszych systemów

System MultiJet II to serce silnika Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD. Jego zaawansowana konstrukcja przekłada się na imponujące osiągi przy zachowaniu ekonomii paliwa.

W jakich latach montowano silnik 3.0 CRD?

Zdjęcie Silnik Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD: tajemnice jednostki VM Motori

Silnik 3.0 CRD był montowany w Jeepie Grand Cherokee w latach 2005-2010. W tym okresie jednostka przeszła kilka modernizacji, mających na celu poprawę osiągów i spełnienie coraz bardziej restrykcyjnych norm emisji spalin.

Warto zaznaczyć, że po 2010 roku silnik VM Motori 3.0 CRD został zastąpiony przez nowszą konstrukcję. Jednak przez lata produkcji zyskał uznanie wielu użytkowników za swoją niezawodność i osiągi.

Różnice między wersjami silnika

Pierwsza wersja silnika 3.0 CRD Grand Cherokee z 2005 roku oferowała moc 218 KM i moment obrotowy 510 Nm. W 2007 roku wprowadzono modyfikacje, które zwiększyły moc do 238 KM, a moment obrotowy do 550 Nm. Zmiany objęły m.in. optymalizację turbosprężarki i układu wtryskowego.

Ostatnia modernizacja miała miejsce w 2009 roku, kiedy to moc wzrosła do 250 KM, a moment obrotowy osiągnął imponujące 570 Nm. Wprowadzono wtedy system wtrysku MultiJet II, który znacząco poprawił charakterystykę pracy silnika. Zoptymalizowano także układ oczyszczania spalin, aby spełnić normę Euro 5.

Wskazówka: Aby rozpoznać wersję silnika 3.0 CRD w Jeepie Grand Cherokee, sprawdź 8. pozycję w numerze VIN. Litera "G" oznacza wersję 218 KM, "H" - 238 KM, a "T" - 250 KM.

Zużycie paliwa i eksploatacja

Realne zużycie paliwa silnika Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD zależy od wielu czynników, takich jak styl jazdy, warunki drogowe czy obciążenie pojazdu. W cyklu mieszanym producent deklaruje średnie spalanie na poziomie 10,2 l/100 km. W praktyce jednak wartości te mogą się różnić. Jazda miejska zwykle wiąże się z wyższym spalaniem, podczas gdy na trasie można osiągnąć lepsze wyniki.

  • Miasto: 12-14 l/100 km
  • Trasa (90-120 km/h): 8-10 l/100 km
  • Autostrada (130-140 km/h): 10-12 l/100 km
  • Cykl mieszany: 10-12 l/100 km
  • Jazda terenowa: 14-16 l/100 km
  • Jazda ekonomiczna: 7-9 l/100 km (możliwe przy bardzo spokojnej jeździe)

Charakterystyka pracy silnika na co dzień

Silnik VM Motori 3.0 CRD w codziennej eksploatacji wykazuje się wysoką kulturą pracy. Już od niskich obrotów oferuje imponujący moment obrotowy, co przekłada się na świetne przyspieszenie i elastyczność. W mieście docenimy łatwość manewrowania ciężkim SUV-em, a na trasie - komfort i dynamikę jazdy.

Podczas jazdy autostradowej silnik 3.0 CRD Grand Cherokee pracuje cicho i stabilnie. Przy prędkościach autostradowych obroty utrzymują się na stosunkowo niskim poziomie, co wpływa pozytywnie na zużycie paliwa i komfort akustyczny. Warto zaznaczyć, że jednostka ta świetnie radzi sobie z holowaniem przyczep, utrzymując dobre osiągi nawet pod obciążeniem.

W terenie silnik Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD pokazuje swoje mocne strony. Wysoki moment obrotowy dostępny od niskich obrotów ułatwia pokonywanie trudnych przeszkód. Elastyczność silnika w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów tworzy zgrany duet, idealny do off-roadu. Jednak warto pamiętać, że intensywna jazda w ciężkim terenie może wiązać się ze zwiększonym zużyciem paliwa.

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD: Potężny i wszechstronny silnik dla wymagających

Silnik Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD to imponująca jednostka napędowa, która łączy w sobie moc, wydajność i zaawansowaną technologię. Opracowany przez VM Motori, oferuje szeroki zakres mocy od 218 do 250 KM i moment obrotowy sięgający nawet 570 Nm. Te parametry czynią go idealnym wyborem dla osób poszukujących SUV-a o doskonałych osiągach zarówno na drodze, jak i w terenie.

Zastosowane technologie, takie jak turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek czy system wtrysku MultiJet II, przekładają się na elastyczną charakterystykę pracy i optymalne zużycie paliwa. Mimo swojej mocy, silnik 3.0 CRD Grand Cherokee potrafi być ekonomiczny, szczególnie podczas jazdy autostradowej.

Choć produkcja tego konkretnego modelu zakończyła się w 2010 roku, silnik VM Motori 3.0 CRD pozostaje ceniony przez właścicieli za swoją niezawodność, kulturę pracy i wszechstronność. Jego konstrukcja V6 zapewnia kompaktowe wymiary i doskonałe wyważenie, co przekłada się na komfort jazdy w różnych warunkach. Bez wątpienia, ta jednostka napędowa stanowi jeden z kluczowych elementów, które przyczyniły się do sukcesu Jeepa Grand Cherokee na rynku SUV-ów premium.

Źródło:

[1]

https://intercars.pl/blog/poradnik-kierowcy/jeep-grand-cherokee-wk-3-0-crd-dane-techniczne-i-koszty-napraw/

[2]

https://moto.pl/MotoPL/7,88389,24365272,opinie-moto-pl-jeep-grand-cherokee-3-0-crd-w-starym-piecu.html

[3]

https://flycars.pl/jeep-grand-cherokee-opis-auta/

[4]

https://www.autocentrum.pl/publikacje/testy-aut-nowych/nareszcie-jeep-grand-cherokee-3-0-crd-overland/

Najczęstsze pytania

Jednostka VM Motori 3.0 CRD słynie z wysokiej trwałości pod warunkiem regularnej wymiany oleju co 15 000 km. Główne problemy mogą dotyczyć układu wtryskowego MultiJet II po przekroczeniu 200 000 km. Warto zwrócić uwagę na stan rozrządu i turbosprężarki podczas zakupu używanego egzemplarza. Przy odpowiedniej eksploatacji silnik może osiągnąć przebieg ponad 350 000 km.

W cyklu miejskim spalanie wynosi 11-13 l/100 km, na trasie przy spokojnej jeździe można osiągnąć 8-9 l/100 km. Podczas jazdy autostradowej z prędkością 140 km/h zużycie wzrasta do około 11 l/100 km. W cyklu mieszanym należy liczyć się ze średnim spalaniem na poziomie 10-11 l/100 km. Styl jazdy ma bardzo duży wpływ na zużycie paliwa.

Silnik 3.0 CRD to dobry wybór ze względu na wysoką kulturę pracy i dynamikę jazdy. Charakteryzuje się dobrym stosunkiem osiągów do spalania. Zakup warto rozważyć w przypadku egzemplarzy z udokumentowaną historią serwisową. Należy jednak liczyć się z wyższymi kosztami części zamiennych w porównaniu do europejskich konkurentów.

Producent zaleca wymianę oleju co 20 000 km, jednak w praktyce warto skrócić ten interwał do 15 000 km. Należy stosować olej syntetyczny o specyfikacji 5W30 lub 5W40. Wymiana powinna obejmować również filtr oleju. W przypadku eksploatacji w trudnych warunkach lub częstej jazdy na krótkich dystansach, interwał warto skrócić do 10 000 km.

Turbosprężarka w silniku 3.0 CRD może wytrzymać nawet 200-250 tysięcy kilometrów przy prawidłowej eksploatacji. Kluczowe znaczenie ma regularna wymiana oleju i rozgrzewanie silnika przed dynamiczną jazdą. Pierwsze objawy zużycia turbosprężarki mogą pojawić się po przekroczeniu 150 000 km. Regeneracja to koszt około 2500-3500 zł.

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Przewodnik po silnikach 1.4 TSI – Opinie i doświadczenia kierowców
  2. BMW: Opony Run Flat czy Zwykłe? Porównanie i Wybór dla Twojego Auta
  3. Ile kosztuje remont silnika? Poznaj ceny i czynniki wpływające
  4. Tuning Toyota Yaris – Przewodnik po najlepszych modyfikacjach i ulepszeniach
  5. Poradnik dotyczący sprzedaży auta za granicę – Praktyczne wskazówki
Autor Michał Nowak
Michał Nowak

Cześć, nazywam się Michał Nowak i jestem twórcą portalu, który łączy pasję do technologii, motorsportu, ekologii i klasycznych oraz nowoczesnych pojazdów. Jako entuzjasta innowacji i wielbiciel motoryzacyjnych emocji, łączę wiedzę o elektrykach, akcesoriach i klasykach z głębokim zainteresowaniem ekologicznymi rozwiązaniami. Na moim portalu znajdziesz porady, analizy i nowinki, które pomogą Ci zrozumieć świat pojazdów i technologii z perspektywy przyszłości oraz tradycji. Dołącz do mnie w tej fascynującej podróży!

Udostępnij artykuł

Napisz komentarz

Polecane artykuły