Rocznik opony to kluczowy wskaźnik bezpieczeństwa każdego pojazdu. Znajduje się na boku opony jako kod DOT. Składa się z czterech ostatnich cyfr. Pierwsze dwie oznaczają tydzień, a kolejne dwie rok produkcji. Na przykład kod "1116" wskazuje na 11. tydzień 2016 roku. Opony starzeją się naturalnie, niezależnie od użytkowania. Proces ten wpływa na ich właściwości i bezpieczeństwo jazdy.
Najważniejsze informacje:- Kod DOT znajduje się na bocznej ściance opony
- W Polsce nowe opony można sprzedawać do 3 lat od daty produkcji
- Po 7 latach od produkcji mogą pojawić się pierwsze oznaki starzenia
- Regularne sprawdzanie daty produkcji zwiększa bezpieczeństwo jazdy
- Starzenie się opon następuje nawet podczas przechowywania
- Widoczne pęknięcia i biały nalot świadczą o zużyciu materiału
Czym jest kod DOT na oponie?
Kod DOT (Department of Transportation) to międzynarodowy system oznaczania opon. Jest to obowiązkowe oznaczenie wprowadzone przez amerykański Departament Transportu, które informuje o szczegółach produkcji opony.
Struktura kodu DOT składa się z kilkunastu znaków. Pierwsze znaki oznaczają producenta i fabrykę. Środkowe wskazują na rozmiar i specyfikację opony. Najważniejsze są ostatnie cztery cyfry określające datę produkcji.
- Kod zakładu produkcyjnego
- Rozmiar opony
- Specyfikacja producenta
- Data produkcji (tydzień i rok)
Lokalizacja kodu DOT na oponie
Rocznik opony znajduje się na jej bocznej ścianie. Kod jest wytłoczony na zewnętrznej lub wewnętrznej stronie opony.
- Oczyść bok opony z brudu
- Znajdź ciąg znaków poprzedzony literami "DOT"
- Zlokalizuj ostatnie 4 cyfry
- Użyj latarki dla lepszej widoczności
- W razie potrzeby obróć koło, by kod był widoczny
Alternatywne miejsca z datą produkcji opony
Data produkcji opony może znajdować się także przy oznaczeniu rozmiaru. Niektórzy producenci umieszczają ją przy znaku TWI (wskaźnik zużycia bieżnika). Czasem występuje również przy logo producenta.
Oznaczenia mogą różnić się formatem zapisu. Niektórzy producenci stosują własne dodatkowe kody, ale zawsze muszą zachować standardowy format DOT.
Czytaj więcej: Od kiedy opony zimowe są konieczne - co musisz wiedzieć przed sezonem
Jak odczytać rok produkcji z kodu DOT?
Rocznik opony gdzie szukać? W ostatnich czterech cyfrach kodu DOT. Pierwsze dwie oznaczają tydzień produkcji (od 01 do 52). Ostatnie dwie wskazują rok produkcji.
Przykładowo, kod "2318" oznacza 23 tydzień 2018 roku.
Kod DOT | Interpretacja |
0120 | 1. tydzień 2020 |
2519 | 25. tydzień 2019 |
4521 | 45. tydzień 2021 |
0822 | 8. tydzień 2022 |
3323 | 33. tydzień 2023 |
Różnice w kodach DOT przed i po 2000 roku
Przed 2000 rokiem kod DOT opony zawierał tylko 3 cyfry. Obecnie stosowany jest format 4-cyfrowy.
W starym systemie pierwsza cyfra oznaczała tydzień, a dwie kolejne rok produkcji. Nowy system jest bardziej precyzyjny i eliminuje możliwość pomyłki między oponami z różnych dekad.
Dlaczego wiek opony jest kluczowy dla bezpieczeństwa?

Wiek opon wpływa na ich właściwości jezdne. Temperatura, promieniowanie UV, obciążenia mechaniczne i warunki przechowywania przyspieszają proces starzenia. Materiał opony traci elastyczność i wytrzymałość niezależnie od intensywności użytkowania.
- Zwiększone ryzyko pęknięć i rozwarstwień
- Pogorszona przyczepność na mokrej nawierzchni
- Wydłużona droga hamowania
- Większe ryzyko aquaplaningu
- Nierównomierne zużycie bieżnika
Zalecany maksymalny wiek opon
Producenci zalecają wymianę opon po 5-7 latach od daty produkcji opony. Żywotność zależy od warunków przechowywania, klimatu i intensywności użytkowania.
Jak sprawdzić stan opony poza kodem DOT?
Charakterystyczne oznaki starzenia to spękania na bocznych ścianach. Biały nalot świadczy o utlenianiu się gumy. Nierównomierne zużycie bieżnika wskazuje na problemy z geometrią zawieszenia.
- Sprawdź głębokość bieżnika wskaźnikiem TWI
- Skontroluj ściany boczne pod kątem pęknięć
- Oceń równomierność zużycia bieżnika
- Sprawdź, czy nie ma wybrzuszeń i deformacji
Kiedy wymienić opony niezależnie od daty produkcji?
- Głębokość bieżnika poniżej 1,6mm
- Widoczne uszkodzenia mechaniczne
- Nierównomierne zużycie bieżnika
- Wystąpienie wibracji podczas jazdy
- Po poważnym uderzeniu w przeszkodę
Każda z tych sytuacji wymaga natychmiastowej reakcji. Głębokość bieżnika poniżej minimum prawnego stwarza zagrożenie na mokrej nawierzchni. Uszkodzenia mechaniczne mogą prowadzić do nagłego pęknięcia opony. Nierównomierne zużycie świadczy o problemach z geometrią zawieszenia. Wibracje wskazują na utratę wyważenia lub deformację opony. Silne uderzenia mogą uszkodzić wewnętrzną strukturę opony.
Najważniejsze informacje o bezpiecznej eksploatacji opon
Prawidłowe odczytanie rocznika opony z kodu DOT to podstawa bezpieczeństwa jazdy. Czterocyfrowy kod na bocznej ścianie opony jasno wskazuje tydzień i rok produkcji. To kluczowa informacja, która pozwala ocenić, czy ogumienie wymaga wymiany.
Opony tracą swoje właściwości wraz z upływem czasu, nawet gdy są nieużywane. Regularna kontrola daty produkcji opony oraz stanu bieżnika pozwala uniknąć niebezpiecznych sytuacji na drodze. Producenci zalecają wymianę opon po 5-7 latach, niezależnie od stopnia zużycia.
Poza wiekiem opony, kluczowe jest zwracanie uwagi na fizyczne oznaki zużycia: pęknięcia, deformacje czy nierównomierne starcie bieżnika. Każda z tych oznak może być sygnałem do natychmiastowej wymiany ogumienia, nawet jeśli kod DOT opony wskazuje stosunkowo młody wiek.