Silnik

BMW X1: jak wybrać idealny silnik - kompleksowe porównanie i opinie

Michał Nowak23 października 20247 min
BMW X1: jak wybrać idealny silnik - kompleksowe porównanie i opinie

BMW X1 to wszechstronny kompaktowy SUV, który oferuje imponującą gamę jednostek napędowych. Model dostępny jest z czterema silnikami benzynowymi (od 136 do 300 KM), trzema wysokoprężnymi (od 150 do 211 KM) oraz dwoma układami hybrydowymi plug-in. Każda wersja została zaprojektowana z myślą o różnych potrzebach kierowców. Najmocniejsza odmiana M35i xDrive przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 5,4 sekundy, podczas gdy oszczędny diesel sDrive18d zużywa średnio tylko 4,9-5,5 l/100 km.

Najważniejsze informacje:
  • Dostępnych jest 9 różnych jednostek napędowych
  • Moc silników benzynowych waha się od 136 do 300 KM
  • Silniki wysokoprężne oferują moment obrotowy do 400 Nm
  • Hybrydy plug-in zapewniają zasięg elektryczny do 91 km
  • Najoszczędniejsza wersja spala od 4,9 l/100 km
  • Najszybsza wersja przyspiesza do 100 km/h w 5,4 s
  • W ofercie znajdują się zarówno wersje z napędem na przednią oś (sDrive), jak i na wszystkie koła (xDrive)

Przegląd dostępnych silników BMW X1

BMW X1 oferuje aż 9 różnych jednostek napędowych, w tym 4 benzynowe (od 136 do 300 KM), 3 wysokoprężne (150-211 KM) i 2 hybrydowe plug-in (245-326 KM). Każda z nich ma swoje unikalne cechy i jest skierowana do innych grup odbiorców. Najmocniejsza wersja M35i xDrive zapewnia sportowe osiągi, podczas gdy diesel sDrive18d przykuwa uwagę niskim spalaniem, a hybrydy oferują możliwość jazdy w trybie elektrycznym.

Model Pojemność Moc (KM) Moment (Nm) 0-100 km/h V-max (km/h)
sDrive18i 1.5 136 230 9,2 208
sDrive20i 1.5 170 280 8,3 216
xDrive23i 2.0 218 360 7,1 233
M35i xDrive 2.0 300 400 5,4 250
sDrive18d 2.0 150 360 8,9 210
xDrive20d 2.0 163 400 8,6 210
xDrive23d 2.0 211 400 7,4 224
xDrive25e 1.5+elektr. 245 477 6,8 190
xDrive30e 1.5+elektr. 326 477 5,6 205

Ile paliwa spalają poszczególne wersje BMW X1?

Silniki benzynowe w BMW X1 charakteryzują się spalaniem od 7,5 do 9,0 l/100 km w mieście, podczas gdy w trasie wartości spadają do 5,8-7,2 l/100 km. Jednostki wysokoprężne są bardziej oszczędne - w cyklu miejskim zużywają 5,5-6,5 l/100 km, a na trasie 4,5-5,5 l/100 km.

BMW X1 w wersjach hybrydowych plug-in pozwala przejechać do 91 km w trybie elektrycznym, a po jego wyczerpaniu spala średnio 6,5-7,5 l/100 km. W trybie mieszanym, przy regularnym ładowaniu, możliwe jest osiągnięcie zużycia paliwa na poziomie 2-3 l/100 km.

  • Styl jazdy i dynamika przyspieszania
  • Warunki atmosferyczne i temperatura otoczenia
  • Stan techniczny silnika i układu paliwowego
  • Ciśnienie w oponach i opór toczenia
  • Masa przewożonego ładunku
  • Korzystanie z klimatyzacji i innych odbiorników prądu

Czytaj więcej: Najmniej awaryjne silniki BMW serii 1 - ranking niezawodności i opinie

Koszty eksploatacji różnych wersji silnikowych

Miesięczne koszty paliwa dla silników benzynowych BMW X1 przy przebiegu 2000 km wynoszą około 800-1000 zł, podczas gdy dla diesli to 650-800 zł. Właściciele wersji hybrydowych, regularnie ładujący auto w domu, mogą zmniejszyć wydatki na paliwo nawet o 60%, płacąc miesięcznie 300-400 zł za prąd i benzynę.

Wersja silnikowa Przegląd (co 15 tys. km) Rozrząd (co 60 tys. km)
Benzynowe 1200-1500 zł 2000-2500 zł
Diesle 1500-1800 zł 2500-3000 zł
Hybrydy 1800-2200 zł 2000-2500 zł

Typowe usterki silników benzynowych

W benzynowych wersjach BMW X1 najczęściej występują problemy z układem wtryskowym i cewkami zapłonowymi. Pompa wysokiego ciśnienia może wymagać wymiany po 100-120 tysiącach kilometrów. Zdarzają się również wycieki oleju z okolic pokrywy zaworów, szczególnie w silnikach 2.0.

Regularna wymiana oleju co 15 000 km oraz świec zapłonowych co 60 000 km znacząco zmniejsza ryzyko poważnych awarii. Warto również stosować paliwo wysokiej jakości i nie oszczędzać na częściach zamiennych.

Awaryjność silników diesla

Wysokoprężne jednostki w BMW X1 mogą cierpieć na problemy z układem wtryskowym i filtrem cząstek stałych. Wtryskiwacze zazwyczaj wymagają regeneracji lub wymiany po 150-180 tysiącach kilometrów, natomiast DPF może się zapychać przy częstej jeździe miejskiej.

Koszt regeneracji jednego wtryskiwacza to około 500-700 zł, podczas gdy wymiana DPF to wydatek rzędu 3000-4000 zł.

Na co uważać przy hybrydach?

BMW X1 w wersji hybrydowej wymaga regularnego ładowania, aby wykorzystać potencjał napędu. Jazda z rozładowanymi akumulatorami skutkuje wyższym spalaniem niż w wersjach benzynowych. System hybrydowy jest stosunkowo bezawaryjny, ale wymaga specjalistycznej obsługi serwisowej.

Baterie w hybrydowych BMW X1 zachowują około 80% swojej pierwotnej pojemności po 8-10 latach eksploatacji. Ich żywotność można wydłużyć, unikając częstego korzystania z szybkiego ładowania i utrzymując poziom naładowania między 20% a 80%.

Który silnik BMW X1 do miasta?

Do jazdy miejskiej najlepiej sprawdzą się wersje hybrydowe BMW X1, które pozwalają na bezemisyjną jazdę przez większość krótkich tras. Benzynowy sDrive18i (136 KM) stanowi rozsądny kompromis między osiągami a ekonomią, oferując wystarczającą dynamikę w mieście. Wersja sDrive20i (170 KM) zapewnia lepsze przyspieszenie, co przydaje się przy włączaniu do ruchu, jednak wiąże się z wyższym spalaniem.

Hybrydy plug-in w mieście pozwalają zaoszczędzić nawet 70% kosztów paliwa przy regularnym ładowaniu. Dodatkowo oferują cichą i komfortową jazdę w trybie elektrycznym.

Jaki silnik sprawdzi się w trasie?

Na dalekie trasy warto wybrać diesla - BMW X1 xDrive20d lub xDrive23d, które łączą niskie spalanie z dobrymi osiągami. Silnik wysokoprężny zapewnia oszczędną jazdę autostradową i duży zasięg na jednym tankowaniu. W tej roli świetnie sprawdza się również benzynowy xDrive23i, który oferuje lepszą kulturę pracy i niższe koszty serwisowe niż diesel.

Diesel w trasie pozwala zaoszczędzić około 25-30% kosztów paliwa w porównaniu do wersji benzynowej.

Hybrydowe BMW X1 - czy warto dopłacić?

BMW X1 w wersji hybrydowej jest droższa o około 25-30 tys. zł od porównywalnej wersji benzynowej. Przy rocznym przebiegu powyżej 20 000 km i regularnym ładowaniu, różnica w cenie zakupu może się zwrócić w ciągu 4-5 lat. Hybryda oferuje najniższe koszty eksploatacji przy jeździe miejskiej i dojazdach do pracy.

  • Zalety napędu hybrydowego:
  • Niskie koszty eksploatacji przy regularnym ładowaniu
  • Możliwość jazdy w strefach czystego transportu
  • Cicha praca w trybie elektrycznym
  • Dobre osiągi dzięki wsparciu silnika elektrycznego
  • Wady napędu hybrydowego:
  • Wyższa cena zakupu
  • Konieczność regularnego ładowania
  • Większa masa własna
  • Wyższe koszty serwisowe

Co wybrać do konkretnego przebiegu?

Przy rocznym przebiegu do 15 000 km najbardziej opłacalny będzie benzynowy BMW X1 sDrive18i lub sDrive20i. Kierowcy pokonujący 20-30 tysięcy kilometrów rocznie powinni rozważyć diesla xDrive20d, który zrekompensuje wyższą cenę zakupu poprzez niższe koszty paliwa.

Hybrydowe BMW X1 ma największy sens przy przebiegu 15-25 tysięcy kilometrów rocznie, z czego większość to trasy miejskie, oraz możliwością regularnego ładowania w domu lub pracy.

Wybór odpowiedniego silnika w BMW X1 zależy głównie od stylu jazdy i charakteru eksploatacji. Benzyna sprawdzi się w mieście, diesel w trasie, a hybryda gdy mamy możliwość częstego ładowania.

Jaki silnik do BMW X1 - najważniejsze wskazówki przed zakupem

BMW X1 oferuje szeroki wybór silników, które spełnią różnorodne oczekiwania. Dla osób jeżdżących głównie po mieście i mających możliwość ładowania, hybryda plug-in będzie najlepszym wyborem - szczególnie xDrive25e, który oferuje do 91 km zasięgu elektrycznego. Kierowcy pokonujący długie trasy docenią oszczędnego diesla xDrive20d, łączącego niskie spalanie z wysokim momentem obrotowym 400 Nm.

Jeśli zależy nam na uniwersalności, benzynowy xDrive23i (218 KM) stanowi złoty środek - oferuje dobre osiągi przy rozsądnym spalaniu. Z kolei osoby szukające sportowych wrażeń powinny zainteresować się topową wersją M35i xDrive (300 KM), która zapewnia przyspieszenie 0-100 km/h w 5,4 sekundy. Natomiast dla kierowców z ograniczonym budżetem, którzy jeżdżą głównie po mieście, bazowa wersja sDrive18i będzie rozsądnym kompromisem.

Przy wyborze silnika należy przede wszystkim wziąć pod uwagę roczny przebieg - dla tras do 15 000 km najlepsze będą jednostki benzynowe, 20-30 tysięcy km to domena diesli, a hybrydy sprawdzą się najlepiej przy 15-25 tysiącach km rocznie z przewagą jazdy miejskiej. Warto również uwzględnić dostępność punktów ładowania w przypadku wyboru wersji plug-in oraz lokalne ceny paliw i energii elektrycznej.

Źródło:

[1]

https://www.superauto.pl/artykuly/porownanie-bmw-x1-vs-bmw-x3-dane-techniczne-cena-konkurencja

[2]

https://www.wyborkierowcow.pl/bmw-x1-cena-wersje-cennik-2/

[3]

https://www.motonews.pl/auta-nowe/nowe-bmw-x1.html

[4]

https://lodz.premiumarena.pl/news/bmw-x1-cena-i-dane-techniczne/

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Przewodnik po silnikach 1.4 TSI – Opinie i doświadczenia kierowców
  2. BMW: Opony Run Flat czy Zwykłe? Porównanie i Wybór dla Twojego Auta
  3. Jaki silnik wybrać do Mercedesa W212? Praktyczny poradnik z forum
  4. Tuning Toyota Yaris – Przewodnik po najlepszych modyfikacjach i ulepszeniach
  5. Poradnik dotyczący sprzedaży auta za granicę – Praktyczne wskazówki
Autor Michał Nowak
Michał Nowak

Cześć, nazywam się Michał Nowak i jestem twórcą portalu, który łączy pasję do technologii, motorsportu, ekologii i klasycznych oraz nowoczesnych pojazdów. Jako entuzjasta innowacji i wielbiciel motoryzacyjnych emocji, łączę wiedzę o elektrykach, akcesoriach i klasykach z głębokim zainteresowaniem ekologicznymi rozwiązaniami. Na moim portalu znajdziesz porady, analizy i nowinki, które pomogą Ci zrozumieć świat pojazdów i technologii z perspektywy przyszłości oraz tradycji. Dołącz do mnie w tej fascynującej podróży!

Udostępnij artykuł

Napisz komentarz

Polecane artykuły